Contact
Locatie
Adres
Prinsenstraat 107721 AJ Dalfsen
Openingstijden
Ma - vr: 09.00 - 17.30za: op afspraak
Veelgestelde vragen
Wanneer ben ik in onderhandeling?
U bent pas echt in onderhandeling wanneer de tegenpartij reageert op uw bod door een tegenbod te doen. Tot die tijd is er nog geen sprake van onderhandeling, ook niet wanneer de makelaar aangeeft uw bod te zullen bespreken.
Mag een makelaar doorgaan met bezichtigen wanneer er al onderhandeld wordt over een bod?
Ja, dat mag. De onderhandeling hoeft namelijk nog niet tot een verkoop te leiden. Ook zou de verkoper de belangstelling voor het project even kunnen afwachten. Daarnaast mag er met meer dan één partij onderhandeld worden. De makelaar moet dit wel duidelijk vermelden. Hij/zij zal dan aangeven dat de woning ‘onder bod’ is.
Mag ik een bod uitbrengen als de woning ‘onder bod’ is?
Ja, dat mag. Als belangstellende mag u een bod uitbrengen. De makelaar zal hier op gepaste wijze mee omgaan in het gehele onderhandelingsproces.
Wanneer ik de vraagprijs bied, moet de verkoper de woning dan aan mij verkopen?
Nee. De Hoge Raad heeft bepaald dat de vraagprijs wordt gezien als uitnodiging tot het doen van een bod. Wanneer u de vraagprijs biedt kan de verkoper alsnog beslissen of hij/zij uw bod aanvaardt, of een tegenbod doet.
Hoe komt de koop tot stand?
Wanneer de koper en verkoper een overeenkomst bereiken, legt de verkopende makelaar de afspraken schriftelijk vast in een koopakte. De ontbindende voorwaarden zijn hierin een belangrijk onderwerp. Als koper krijgt u deze niet automatisch. Wilt u een ontbindende voorwaarde voor de financiering dan moet u dit melden bij het uitbrengen van uw bod. Meer informatie over de totstandkoming van een koop? Neem contact met ons op, we leggen het u graag uit.
Mag een NVM-Makelaar tijdens de onderhandeling het systeem van verkoop wijzigen?
Ja, dat mag. Soms zijn er zo veel belangstellenden die de vraagprijs bieden of benaderen dat het moeilijk te bepalen is wie de beste koper is. In dat geval kan de makelaar (in overleg met de verkoper) besluiten het systeem aan te passen en bijvoorbeeld een inschrijvingsprocedure te starten.
Mag een NVM-Makelaar een belachelijk hoge vraagprijs vragen voor een woning?
De verkoper bepaalt in overleg met zijn/haar NVM-Makelaar waarvoor de woning verkocht wordt. De koper kan onderhandelen over de prijs, maar de verkoper beslist.
Wat is een optie?
Een optie in juridische zin geeft een partij de keuze om door een eenzijdige verklaring een koopovereenkomst met de andere partij te sluiten. Partijen zijn het vaak dan wel eens over de voorwaarden maar de koper krijgt dan bijvoorbeeld nog bedenktijd. Bij de aankoop van nieuwbouw is een optie nog gebruikelijk, bij het aankopen van bestaande bouw niet. Het begrip ‘optie’ wordt daarbij vaak ten onrechte gebruikt. Vraag je aan- of verkoopmakelaar goed naar de voorwaarden van de optie om misverstanden te voorkomen.
Moet een makelaar als eerste met mij in onderhandeling als ik de eerste ben die reactie geeft of een bod uitbrengt?
Nee. De verkopende makelaar bepaalt samen met de verkoper de verkoopprocedure. Heeft u serieuze belangstelling, vraag dan de makelaar wat uw positie is om teleurstelling te voorkomen.
Behoort de makelaarscourtage tot “kosten koper”?
Nee. Onder “kosten koper” vallen alleen de kosten die de overheid koppelt aan de overdracht van een woning. Dat zijn: overdrachtsbelasting, notariskosten en de kosten voor het inschrijven van de leveringsakte in de registers. Daarnaast dient de koper rekening te houden met de kosten van de hypotheekakte. Vraag vooraf goed welke kosten u extra kunt verwachten.
Ik heb een klacht over een NVM-Makelaar, waar kan ik terecht?
Wanneer u een klacht heeft over een NVM-Makelaar is het gebruikelijk dat u de makelaar hierover zelf schriftelijk aanspreekt. Komt u er met de makelaar niet uit? Dan kunt u de correspondentie vervolgens voorleggen aan de NVM, afdeling Consumentenvoorlichting. Kijk ook eens op: https://www.nvm.nl/contact/meldingen-en-klachten/
Ik heb een vraag over een NVM-Makelaar, waar kan ik terecht?
Heeft u een vraag? Neem dan contact op met een medewerker van de afdeling Consumentenvoorlichting. U kunt ons van maandag tot en met vrijdag van 08:30 – 17:00 uur bereiken op het telefoonnummer: 030 – 6085185
Wat zijn de tarieven die een NVM-Makelaar berekent?
De NVM kent geen (advies)tarieven of richtlijnen voor het berekenen van courtage, taxatiekosten, kosten voor beheer etc. De makelaar bepaalt zelf zijn of haar tarieven. Deze kunnen per makelaarskantoor verschillen. Zet daarom, voor u uw opdracht aan een makelaar geeft, eerste op een rij welke diensten u van de makelaar verwacht.
Heeft de makelaar recht op intrekkingskosten na het intrekken van de opdracht?
Artikel 14, lid 3 van de Algemene Consumentenvoorwaarden NVM bepaalt dat de consument terzake van het intrekken nimmer schadeplichtig is. De makelaar heeft terzake wel recht op vergoeding van reeds gemaakte kosten, en kosten zoals genoemd in Artikel 17.
Wat zijn de ontwikkelingen op de woningmarkt in mijn regio?
De mediane verkoopcijfers per regio en voor heel Nederland kunt u vinden bij Goudzwaard makelaars. Hierbij wordt ook een technische toelichting gegeven op de NVM-cijfers. Daarnaast zijn daar ook de kwartaalcijfers vanaf 1985 te vinden, per regio zonder uitsplitsing in type woningen.
Waar vind ik de algemene voorwaarden NVM?
Elke NVM makelaar kan deze voorwaarden aan u sturen. Digitaal of in een brochure.