Woont het “Westen” straks in het “Oosten”



Een bijverschijnsel van de corona maatregelen is dat er een besef in gekomen dat thuis werken lang zo gek niet is. Veel werknemers krijgen van hun werkgever te horen dat het thuiswerken tot het werken ‘nieuwe stijl’ gaat behoren. Ze behoeven slechts 1 dag naar kantoor te komen alle andere werkzaamheden mogen gewoon thuis uitgevoerd worden en bij de meeste kantoorbanen is dit bedoeld als een blijvertje.

Gezinnen die in het West- en Midden-Nederland wonen hebben daarbij Oost-Nederland ontdekt. Ingegeven door een vakantie in het verleden met de ervaring van rust en ruimte in het achterhoofd, storten de gezinnen zich met talloze tegelijk op iedere nieuwe woning die via de makelaardij wordt aangeboden. Dit is dan ook goed te merken in de dagelijkse praktijk van de makelaar. Daar waar in de financiële crisis het buitengebied minder in trek was dan de voorheen, zien we nu juist een tegenovergestelde beweging.

Zoveel nieuwe kandidaat kopers betekent voor de makelaardij vaak ook een nieuwe aanpak. Hoe selecteer je voor je verkoper de beste klant er uit? De meeste kantoren worstelen met die vraag.

• Is diegene die zich het eerste meldt de koopman?
• Stoppen we als we meer dan 15 kandidaten hebben met bezichtigingen?
• Passen we het biedsysteem aan?
• Krijg ik wel de beste prijs?
• Hoeveel kopers moet ik laten komen en is dit ook mogelijk met de nieuwe corona maatregelen?

Waar vroeger een open huis een middel was om meerdere kandidaten tegelijk te laten kijken, kunnen we dit nu niet meer toepassen, immers niet meer dan 2 personen tegelijk in de woning met de makelaar. Als er dan meer dan 120 aanvragen voor een bezichtiging in een weekend binnen komen is er een dilemma.

Kandidaat kopers die zich oriënteren op de markt zijn gretig, zodra een woning wordt aangemeld op Funda, krijgen ze vaak een melding in hun mailbox. Aangezien de westerse markt nog sneller is dan de onze, reageren ze vaak vanuit emotie, op de veelal fraaie opgeklopte foto’s.

Waar de foto’s vroeger van matige tot slechte kwaliteit waren zijn deze nu vaak over de top, veel groothoeklenzen en dus vertekende beelden. Gevolg, veel reactie- weinig effectiviteit, veel teleurgestelde kijkers vanwege tegenvallende werkelijkheid.

De vraag, die wij ons als kantoor hebben gesteld is, hoe kunnen we de werkelijkheid nu zo goed mogelijk overbrengen, de klant als het ware al laten beleven. Dat bleek eenvoudiger dan gedacht. Met de nieuwste 3D camera is het mogelijk die beleving te benaderen zonder nog maar 1 voet over de drempel te hebben gezet. De camera is in staat hele heldere beelden weer te geven waarbij de kijker het gevoel heeft de woning al te kunnen voorproeven. Prettige bijkomstigheid voor de makelaardij is een kijker die zich beter heeft voorbereid en een werkelijke woonbeleving heeft ervaren.

Ontegenzeggelijk blijft het noodzaak met de klant de woning alsnog fysiek door te lopen, alvorens het besluit tot een definitieve koop te kunnen maken, echter in deze corona-tijd een prachtig hulpmiddel om tot een effectieve bezichtiging te kunnen komen.


Meer weten?